Dla niektórych osób jest to w pewien sposób zachęcające, że wiele przepisów prawnych obejmujących przedsiębiorców w Hiszpanii jest analogicznych do tych, które znamy z Polski. To duże ułatwienie, które pomaga odnaleźć się w rzeczywistości prowadzenia firmy poza granicami kraju. Tak czy inaczej, chcąc działać w Hiszpanii i tak trzeba włożyć naprawdę sporo wysiłku w to, aby rozeznać się w tutejszym ustawodawstwie i przepisach. W Hiszpanii mamy dwie główne możliwości. Pierwszą opcją jest rejestracja spółki, a drugą opcją jest sytuacja, gdzie mówimy o samozatrudnieniu. Czy wobec tego rejestracja firmy za granicą jest skomplikowana? Na czym polega cały proces i czy będziemy w stanie przejść przez niego samodzielnie?
Wszystko zaczyna się od rejestracji w urzędzie
Pierwszym i najbardziej wstępnym etapem wszelkich działań jest rejestracja w urzędzie jako cudzoziemiec, który będzie chciał działać w Hiszpanii i odprowadzać tutaj podatki. Konieczne jest wyrobienie sobie specjalnego numeru identyfikacji podatkowej NIE, a o numer ten można wnioskować na dowolnym komisariacie policji bądź też w konsulacie będąc jeszcze w Polsce. Z wyrobionym numerem NIE możemy później udać się do każdego innego urzędu, aby wykonać dowolną operację, przykład taką jak wykonanie poszczególnych procedur związanych z rejestracją działalności.
Czy musimy udać się do notariusza, chcąc zarejestrować spółkę? Ważny krok w procedurze rejestracji spółki
Rejestracja spółki tak naprawdę wiąże się z pewnymi procedurami, przez które trzeba przejść jedna po drugiej. Najważniejsze etapem jest udanie się do gabinetu notariusza, gdzie ten potwierdzi specjalnym aktem notarialnym umowę pomiędzy wspólnikami oraz ustalony statut spółki. Zanim jednak tego dokonamy, musimy jeszcze wymyślić nazwę dla nowego podmiotu, a także w innym urzędzie uzyskać potwierdzenie na piśmie, że nazwa ta jest wolna i możliwa do użycia. U samego notariusza dokonuje się tak naprawdę ten najważniejszy proces podczas całej rejestracja firmy za granicą. To w akcie założycielskim zostaje szczegółowo określone, w jaki sposób rozkładają się udziały w spółce i w jaki sposób podmiot ten będzie decydować sam o sobie, czyli wybierany jest jego zarząd.
Dalsze kroki, które również trzeba przeprowadzić
Konieczne jest oczywiście zarejestrowanie wszystkich uczestników spółki w zakładzie ubezpieczeń społecznych. Taki podmiot musi oczywiście posiadać własne konto bankowe, niezbędna jest też rejestracja w odpowiednim rejestrze handlowym. Ze względu na to, że faktycznie tych czynności jest sporo, najlepiej jest założyć, że dobrym zapasem czasu na wszelkie te aspekty jest około 4 tygodni.
Zarówno na starcie, jak i później podczas prowadzenia firmy nieodzowna może okazać się pomoc księgowa. Może ona dotyczyć doradztwa biznesowego, a także typowo księgowych zagadnień, jak chociażby kwestie podatkowe oraz sposób późniejszego rozliczania firmy. Jeśli więc nie do końca dobrze orientujemy się w tym, jak wyglądają przepisy w Hiszpanii, warto odwiedzić stronę internetową http://accountingservicesinspain.com/. Tutaj można zapoznać się z ofertą prowadzonych czynności, a być może już na samym początku będziemy chcieli uzyskać wsparcie związane z tym, jak zarejestrować działalność zgodnie z procedurą do tego wyznaczoną.